תפוח אדמה בהפרעה

החיים כבטטת כורסה היפראקטיבית שמעמידה פנים של מבוגר אחראי


זיכרון עבודה, מה זה ואיך זה משפיע בהפרעת קשב?

שמתי את הכפית בכיור לפני שסיימתי להכין את הקפה. שכחתי את הפגישה שקבעתי למרות שרק הבוקר אישרתי הגעה. ביקשו ממני לעשות 3 דברים וזכרתי לעשות רק את הראשון/אחרון.

מה שמשותף לכל הדוגמאות האלו, זה שבכל הפעולות האלו יש מעורבות של אחד התפקודים הניהוליים המוכר כזיכרון עבודה.

לעל תפקודים ניהוליים באופן כללי, אפשר לקרוא כאן.

מה זה זיכרון עבודה?

זיכרון עבודה זה הזיכרון שמשמש אותנו לבצע פעולות. הוא חלק מהזיכרון לטווח קצר, ומשמש את המוח שלנו כזיכרון נגיש לפעולות שאנחנו עושים כרגע.

למשל, אם אנחנו אופים כרגע לפי מתכון אנחנו צריכים לזכור מה עשינו ובאיזה צעד אנחנו, כדי לעקוב אחרי הצעדים הבאים.

אנחנו צריכים לזכור שכבר שמנו את החמאה ואת הסוכר, כדי שלא נתחיל כל פעם את המתכון מהתחלה. זה לזכור שאני מכינה קפה אז אני צריכה להוציא את החלב כשאני ניגשת למקרר ופותחת אותו וזו הסיבה שפתחתי אותו, וזה לזכור שהוצאתי את החלב בזמן הכנת הקפה כדי שאכניס אותו חזרה למקרר.

אם יש לכם הפרעת קשב, אתם כנראה מתחילים להבין לבד על סמך החוויות שלכם שבהפרעת קשב גם הזיכרון עבודה נפגע ומוגדר כחלק מהתפקודים הניהוליים.

אז מה אפשר לעשות?

יש משהו מאוד מתסכל כשזיכרון העבודה עובד פחות טוב מהמצופה. לשכוח דברים כל הזמן בזמן שאנחנו צריכים אותם. גם הקושי להסביר לסביבה למה

קודם כל, להבין שאין לנו שליטה על זיכרון העבודה שלנו. אנחנו לא בוחרים מה לא להשאיר שם ומה כן. זה מקום טוב לתרגל חמלה עצמית, כי אין שום תועלת בלכעוס, בלהתאכזב או בהתמודדות שלילית עם המצב.

ישנן אסטרטגיות שונות להתמודדות עם קשיים בזיכרון עבודה, שיכולות לעזור.

תומכי זיכרון שונים, כמו רשימות המונחות במקום בולט לידכם כדי לא לשכוח שבכלל עשינו רשימה.

רשימות תומכות זיכרון למה אני מתכננת לעשות היום לרוב יותר יעילות כשכל יום עורכים רשימה חדשה, מהתחלה. רצוי בצימוד עם טקס קיים כמו שתיית קפה. אם יש פריטים מיום קודם, מעתיקים לרשימה החדשה.

עוד אסטרטגיה מוכרת היא רישום פתקים ותלייתם במקומות הרלוונטיים לאותו פתק.

למשל על מכונת הכביסה פתק של "הכנסתי את הבגדים? שמתי אבקת כביסה? שמתי מרכך כביסה? הפעלתי את המכונה?" עשוי להפחית את כמות המקרים בהם מתקשים לסיים את כל הרצף של הפעלת מכונת כביסה. דברים שתכננתי לעשות על המחשב לתלות ליד המחשב.

אצלי בבית כדי לזכור לקחת משהו כשיוצאים מהבית, תולים אותו על הידית של הדלת כך שאין אפשרות לצאת מהבית בלי פיזית לקחת את מה שצריך (אם הנחתי את זה ליד הדלת 50% שאשכח, אם אפילו לא הנחתי ליד הדלת 95% שאשכח).

יש הרבה שמשתמשים בהתראות בטלפון או אפליקציות שונות לתמוך בזיכרון בעבודה באופנים שונים.

תרופות להפרעת קשב ממשפחת הממריצים (ריטלין, אטנט וכדומה) גם הם משפרים את זיכרון העבודה בהפרעת קשב, אבל מאחר ופעילותם תחומה אי אפשר להסתמך בלעדית עליהם.

מקורות והעשרה נוספת:

ד"ר ראסל ברקלי על זיכרון עבודה

קשב בחן – זיכרון עבודה, החשיבה המודעת וכל השאר

זיכרון ומעבר בין חדרים



כתיבת תגובה

אודות

מופרעת קשב, גיקית ואימא
כותבת קצת על הניסיון שלי לנווט את העולם
ואיך להצליח לחיות קצת יותר בשלום עם עצמי
ועם סלט תפוחי האדמה בתוך הראש שלי