תפוח אדמה בהפרעה

החיים כבטטת כורסה היפראקטיבית שמעמידה פנים של מבוגר אחראי


איך מאבחנים הפרעת קשב בבגרות?

הפוסט הזה מוקדש למי ששוקל לעבור אבחון להפרעת קשב בבגרות בישראל, ולא בטוח איך בכלל מתחילים. למי פונים? מה הקריטריונים? כמה זה מסובך?

איך מאבחנים הפרעת קשב?

אמות המידה של משרד הבריאות לאבחון הפרעות קשב

איך מוצאים רופא?

אז בתור התחלה, אבחון הפרעת קשב אצל מבוגרים מבוצע על ידי רופא שהוכשר לכך. לרוב אלו פסיכיאטרים או נוירולוגים עם הכשרה נוספת בהפרעת קשב מבוגרים, אך ישנם גם רופאי משפחה שהוכשרו במיוחד לשם כך על ידי משרד הבריאות.

מתחילים מלקבוע תור לרופא הרלוונטי. באתר של מכבי למשל בהזמנת תורים אפשר לחפש לרופאים המתמחים ב"בהפרעת קשב ופעלתנות יתר במבוגרים".

יש גם קבוצות ברשתות חברתיות שונות שניתן למצוא שם או לבקש המלצות למומחים. גם האפשרות של פניה לרופא פרטי קיימת כמובן.

איך יודעים איזו מומחיות עדיפה לי?

במקרים בהם יש רקע נוירולוגי כמו אפילפסיה, נטייה למיגרנות או טיקים, זה בתחום של נוירולוג.

לכל מעורבות רגשית / ספק / אבחנה מבדלת – עדיפות מובהקת לפסיכיאטר. הרבה פעמים מי שלא אובחן בילדותו עם הפרעת קשב יכול לפתח הפרעות מצב רוח כמו הפרעות חרדה שונות או דיכאון. במקרה שיש חשד אפילו למעורבות רגשית עדיף לפנות לפסיכיאטר.

בשני המקרים חשובה מאוד התמחות ספציפית בהפרעת קשב.

בהיעדר אף אחד מהמצבים הנ"ל (נוירולוגי או דומיננטיות בפן הרגשי), גם רופא מומחה קשב שאינו נוירולוג או פסיכיאטר יכול להיות אפשרות נוספת, לא פחות טובה, לרוב יש להם יותר זמינות.

מה עכשיו?

במידה וקבעתם תור לפסיכיאטר או לנוירולוג יש צורך להשיג מרופא המשפחה גם הפניה. במקרים רבים תצטרכו למלא שאלון טרם הביקור.

על מבחנים ממוחשבים

הפרעת קשב מאובחנת באופן קליני על ידי רופא. קיימים מבדקים כמו המוקסו (Moxo) אשר יכולים להוות כלי עזר לרופא בבואו לקבוע אבחנה. לא כל הרופאים עובדים עם מבדקים אלו וחשוב לציין שהם אינם מאבחנים הפרעת קשב בפני עצמם ואינם שוללים הפרעת קשב בפני עצמם.

המוקסו הוא מבחן הבנוי משני חלקים, כשאת החלק הראשון מבצעים מטלה ממוחשבת פשוטה עם סוגים שונים של מסיחים מבצעים ללא טיפול תרופתי. לאחר מכן לוקחים את הכדור שהרופא שהפנה למוקסו רשם, ממתינים שעה ואז מבצעים את המבחן מחדש.

במידה ויצאתם מהמשרד של הרופא המאבחן ללא מרשם לכדור (אני למשל) רופא משפחה יכול להנפיק לכם מרשם גם (אך לא להתאים מינון או תרופה מסוג אחר(.

אובחנתי! מה עכשיו?

תנו לעצמכם רגע. לעכל, להפנים. אני הרגשתי ירידת מתח מטורפת אחרי שהאבחון היה מאחורי. אחרי זה אפשר לחשוב איך הכי מתאים לכם להמשיך מכאן.



כתיבת תגובה

אודות

מופרעת קשב, גיקית ואימא
כותבת קצת על הניסיון שלי לנווט את העולם
ואיך להצליח לחיות קצת יותר בשלום עם עצמי
ועם סלט תפוחי האדמה בתוך הראש שלי